De persoon Annie:
Als inkoper pur sang heb ik ruim 20 jaar inkoopervaring in verschillende takken als MKB, retail, ,overheid, groothandel, corporate en productieomgeving. Ik heb een professionele houding, passie voor het inkoopvak, een duidelijke visie en begrijp de dagelijkse operatie binnen de inkoopafdeling goed zowel op operationeel, tactisch als strategisch niveau. Ik zit niet graag stil, weet snel te schakelen en wil vooral knopen doorhakken.
Mijn competenties zijn: zelfstartend vermogen, klantgericht, resultaatgericht, pro actief overtuigingskracht, ambitieus, hands-on mentaliteit, bereisd, ijverig, sociaal, praktisch, stressbestendig, commercieel, doorzetter, consequent, enthousiast, internationaal ervaren, (langdurig) relatiebeheer, leergierig, luisterend oor, mensgericht, multitasking, nieuwsgierig, ondernemend, rustig, teamplayer, workaholic en zakelijk.
Annie werd geboren als derde dochter van eerste generatie migranten uit Hong Kong. Met hard werkende ouders wordt ze de eerste jaren door oma opgevoed, waardoor ze Kantonees als moedertaal heeft en de Chinese cultuur van huis uit meekrijgt. Omdat het gezin actief en betrokken is in de directe leefomgeving wordt ook Nederlands haar tweede moedertaal en kent ze ook de Nederlandse cultuur van jongs af aan.
Wanneer haar oma overlijdt, moet ze met haar zussen samen meedraaien in het huishouden, waardoor ze op zeer jonge leeftijd al volwassen wordt.
Ook in haar schooltijd zoekt ze de combinatie tussen de twee culturen en talen op en leert ze naast Kantonees ook Mandarijn. Vastberaden en met een duidelijk doel kiest ze voor Trade Management gericht op Azië (TMA) aan Hogeschool Rotterdam, wat ook haar woonplaats wordt.
In deze periode leert zij haar huidige man kennen, waarvan ze vlak na start van hun relatie voor 6 maanden afscheid moet nemen om een half jaar in Shanghai te studeren. Hier verbetert zij haar Chinees en realiseert zich wat ze met haar toekomst wil, inkoop gericht op Azië wordt haar focus.
Wanneer ze in 2001 als eerste TMA student in Nederland afstudeert, vindt ze vrijwel direct haar eerste baan als inkoper bij groothandelaren voor een relatiegeschenken bedrijf.
Na enkele jaren werkervaring doet de kans zich voor om directeur te worden van een Chinese meubelfabriek in Shanghai. Samen met man en kat emigreert zij naar China. Helaas kennen niet alles sprookjes een goed einde, waardoor ze binnen een jaar weer terug zijn in Zoetermeer, waar ze vlak voor vertrek een huis hadden gekocht.
Ze pakt de draad weer snel op, trouwt in 2006 met Miguel, en werkt bij verschillende bedrijven als inkoper, manager inkopen, purchase manager en COO.
Omdat ze woorden als anything, anyway en anyhow steenvast met Annie schrijft is het niet meer dan logisch dat het handelsbedrijf dat ze in 2008 samen met haar man opricht Anniething® heet.
In 2011 wordt dochter Chloé geboren, waardoor ze een stapje terug neemt in haar carrière. Omdat ze werken mist, weet ze samen met haar man een modus te vinden waarbij ze allebei kunnen werken en voldoende tijd hebben voor hun dochter en per 2013 zoon Sylvain.
Als in 2016 de onderneming waar ze werkt failliet gaat, zet ze haar carrière in de lift en gaat zich op strategisch inkoop richten binnen PostNL. Helaas wordt haar, omdat ze als enige nog geen vast contract heeft, door een grote reorganisatie geen vaste aanstelling geboden.
Vanuit haar eigen netwerk heeft ze echter zo weer een baan als inkoper, deze keer in verpakkingen food.
Na een tijd bij Verstegen Spices & Sauces te hebben gewerkt vindt ze in 2018 een nieuwe uitdaging bij de ACM, waar ze op ict na alles met betrekking tot inkoop in korte tijd coördineert. Nadat ze meermaals benaderd is door de commerciële wereld kan ze het niet nalaten om de tweede keer toch toe te happen bij Ikea, de werkgever waar ze al langere tijd wil werken.
In 2020 start ze dan ook als Global Business Developer Marketing & Communication bij Inter IKEA Group, het internationale hoofdkantoor van IKEA. Op datzelfde moment komt COVID-19 Europa binnen en wordt ze gedwongen om thuis te in te werken zonder collega’s. Maar ondanks dat weet ze haar positie binnen de het internationale hoofdkantoor van IKEA op afstand aardig te verwerven waardoor ze, ondanks de sluiting van alle IKEA winkels en drastische maatregelen in de wereldwijde bezetting, mag blijven helpen IKEA op het gebied van inkoop verder op de kaart te zetten.
In 2022 wordt ze gevraagd terug te komen bij PostNL. Met een mooi aanbod en de vrijheid om plaats en tijd onafhankelijk te werken gaat ze met genoegen terug naar haar oude plek waar ze het naar haar zin had. Voor PostNL kan ze nu de grote interne inkoopprocessen regelen als procurement manager.